Bestaat er zoiets als ’teveel koffie drinken’? Als het om koffie gaat dan weet ik: ‘Ik moet niet teveel koffie drinken!’ Daarom houd ik het elke ochtend netjes bij 3 kleine kopjes koffie. Want ik weet: ‘Als ik meer drink word ik trillerig en voel ik me heel onrustig!’ Dit effect van teveel koffie wordt veroorzaakt door cafeïne.
Teveel koffie: wat gebeurt er in je lichaam?
Cafeïne zorgt dat de productie van adrenaline groter wordt. Daardoor versnelt je hartslag en stijgt je bloeddruk. Dat is op zich geen probleem. Sterker nog, het is een reden dat veel mensen ’s ochtends pas op gang komen ná een kopje koffie. Niet voor niets zijn er zoveel koffie memes die gaan over de behoefte aan koffie om te kunnen functioneren! Zoals deze:
Maar teveel koffie, betekent teveel cafeïne in je lichaam, en dat kan vervelend voelen. Te veel cafeïne kan bijvoorbeeld zorgen voor:
Slaapproblemen: Cafeïne kan je slaap verstoren, vooral als je het later op de dag drinkt.
Verhoogde hartslag en hoge bloeddruk: Een teveel aan cafeïne kan leiden tot een verhoogde hartslag en een tijdelijke stijging van je bloeddruk.
Angst en nervositeit: Hoge hoeveelheden cafeïne kunnen gevoelens van angst of nervositeit versterken.
Maagklachten: Te veel koffie kan leiden tot maagklachten, zoals brandend maagzuur of indigestie.
Afhankelijkheid: Regelmatig hoge hoeveelheden koffie drinken kan leiden tot een zekere afhankelijkheid van cafeïne, wat kan resulteren in hoofdpijn en vermoeidheid als je het niet krijgt.
De University of Illinois bij Urbana-Champaign McKinley Health Center noemt een maximum van 300 milligram cafeïne per dag. Dat komt neer op drie kleine kopjes koffie afhankelijk van de sterkte van de koffie. Dat komt mij dus goed uit : ) N.B. Het is belangrijk om hierbij te vermelden dat iedereen weer anders reageert op teveel koffie. Ik word er trillerig van, maar iemand anders kan bijvoorbeeld gerust vijf kopjes koffie drinken zonder ergens last van te krijgen.
Hoe groot mag zo’n kopje koffie zijn?
Er is natuurlijk een heel verschil of je drie grote mokken koffie drinkt, of een Senseo mok gebruikt. Een gemiddeld kopje koffie van 240 ml (8 oz) bevat ongeveer 95 mg cafeïne. Dit kan variëren afhankelijk van het type koffie (espresso, koffiebonen, zetmethode) en de sterkte van je koffie. Dus, als je maximaal 400 mg cafeïne per dag aanhoudt, zou je ongeveer 4 kopjes van 240 ml kunnen drinken zonder dat je ’teveel koffie’ binnenkrijgt.
Te veel cafeïne symptomen
Teveel koffie kan leiden tot de volgende verschijnselen:
Je voelt je trillerig
Onrustig
Slaapt slecht
Slechte concentratie
Hoofdpijn
Duizelig
Misselijk
Teveel koffie gedronken? Dit kun je doen!
Drink flink wat water. Denk aan ongeveer één liter. Dit verdunt de cafeïne in je bloed en spoelt het als het ware weg. Je kunt het opgefokte gevoel ook nuttig gebruiken: ga hardlopen of sporten! Je zult je snel rustiger voelen. Daarnaast kun je proberen diep in je buik adem te halen om zo tot rust te komen.
Nicole Orriëns studeerde psychologie aan de Universiteit Utrecht. In 2001 begon ze haar eerste blog, en sindsdien werkt ze als fulltime blogger en heeft haar eigen bedrijf: Professional Blogging Services.
Haar academische achtergrond gebruikt ze om antwoorden en informatie te vinden over zaken waarmee iedereen in het dagelijks leven te maken krijgt.
Ze is getrouwd en heeft samen met haar man vijf kinderen. Ze woont op het Achterhoekse platteland.
Hoe wij tegenwoordig koffie zetten en drinken is beïnvloed door twee grote ‘koffierevoluties’. De eerste koffierevolutie was in 2001. Het was de tijd van de Senseo. Een heel nieuw koffiezetapparaat waarmee je makkelijk en snel koffie kon maken voor jezelf of twee personen. Zelf kocht ik ook een Senseo! Want ik vond koffie zetten met…
Ook al wordt er tegenwoordig soms een beetje neerbuigend gedaan over de Senseo, het blijft een prettig en makkelijk koffiezetapparaat. Maar er zijn inmiddels verschillende types. Dus: welke Senseo is het beste? Wat is een Senseo ook alweer? Twintig jaar geleden werd de Senseo geïntroduceerd en werd enorm populair. Omdat je de koffie zet met…
Is decaf ongezond? Of om precies te zijn: is decaf koffie ongezond? Wat is decaf? Decaf staat voor koffie zonder cafeïne. Decaf koffie wordt dan ook wel cafeïnevrije koffie genoemd. Bij decaf koffie is minimaal 97% van de cafeïne verwijderd. Maar er gaan weleens geruchten dat decaf koffie slecht voor je is. En dat zou…
Ben je op zoek naar een goed cadeau voor een koffieliefhebber?Dan ben je op de goede plek! Hieronder vind je 6 leuke cadeautips voor een koffieliefhebber. Cadeau voor koffieliefhebber 1. Koffie natuurlijk! Koffieliefhebbers houden van… koffie natuurlijk! Verras een koffieliefhebber met echte kwaliteitskoffie. Koffie kun je wat dat betreft vergelijken met wijn: er zijn veel…
Ik heb mijn koffie het liefst flink heet. Als ik bijvoorbeeld bij de Hema een kop half lauwe koffie krijg, dan baal ik echt. Thuis kan ik ervoor zorgen dat mijn koffie goed warm is. Meestal zet ik het koffiezetapparaat aan, en daarna ga ik douchen. Als ik dan klaar ben met douchen, is de…
Jarenlang vond ik koffie drinken thuis wel aardig, maar echt leuk vond ik het alleen maar in de horeca. Maar inmiddels vind ik thuis koffie drinken minstens zo gezellig als in een café of restaurant. Sterker nog, ik heb het gevoel dat ik thuis een soort horeca ervaring heb gecreëerd als het gaat om gezellig…
Ik drink soms ook teveel koffie en het stomme is dat ik dan steeds meer wil. Ons koffie-apparaat kun je gelukkig wel op verschillende standen zetten en ik ga altijd voor de optie extra mild. Dus hopelijk valt het uiteindelijk dan toch wel mee met de koffie overdosis. 🙂
Ik drink zes tot acht kopjes (170 ml) per dag. Voor het gemak overwegend DE Goudmerk oploskoffie. Voor de afwisseling maal ik zeven gram Arabicabonen per kopje en bereid deze in een Cafetiere of volgens de Vietnamese filtermethode (phinfilter). Zeker lekkerder dan de D.E. oploskoffie, maar daar drink je dan ook geen acht kopjes per dag van.
Ik heb nog nooit aan mijn lichaam gemerkt dat ik te veel koffie gedronken had… Het is wel zo dat ik niet alle dagen koffie drink 🙂
Ik krijg last van senseo. Zit vast veel caffeine in. Ik drink niet veel koffie. Meestal 1 kopje en heel soms 2.
Hardlopen onmogelijk,want spierslapte door caffeïne
Ik drink soms ook teveel koffie en het stomme is dat ik dan steeds meer wil. Ons koffie-apparaat kun je gelukkig wel op verschillende standen zetten en ik ga altijd voor de optie extra mild. Dus hopelijk valt het uiteindelijk dan toch wel mee met de koffie overdosis. 🙂
Handig dat je koffiezetapparaat verschillende standen heeft Aukje!
Dat herken ik dan weer niet.
Ik heb het onrustige gevoel al na één tas Senseo koffie Mild !
Daarom ben ik overgeschakeld op cafeïnevrije koffie
Ik drink zes tot acht kopjes (170 ml) per dag. Voor het gemak overwegend DE Goudmerk oploskoffie. Voor de afwisseling maal ik zeven gram Arabicabonen per kopje en bereid deze in een Cafetiere of volgens de Vietnamese filtermethode (phinfilter). Zeker lekkerder dan de D.E. oploskoffie, maar daar drink je dan ook geen acht kopjes per dag van.